Ракията.com

Заповядайте на нашата маса!
Тук няма непознати,
само приятели,
които все още не сте срещнали…
Дата и час: 04 Дек 2016, 10:24

Часова зона: Европа/София




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 45 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 15 Юли 2013, 10:39 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Понеже има тема за резитба, както и за "пръскане", но там основно се занимаваме с растителната защита от болести и инсекти реших да пусна тази тема, за да не разводняваме другите теми.
Идеята ми тук е основно да коментираме орането(копането) и торенето на лозята. Мисля, че hellreiser може да бъде много полезен тук :respekt: :2thumbs: .
Тази година за първи път пръсках с Глифозат 360С и съм много доволен от ефекта, особено срещу троскота, Орали сме веднъж, след което само заравнявахме и правихме чашки около корените и сме на мнение че Глифозат-а ни спести няколко обработки, в момента при пръсканията само зачесваме отгоре с мотика бурените, колкото да не растат.
Темата за обработките ми е много интересна, типично по "дядовски" ние обработвахме като луди предходните няколко години с мотики (лозето е малко), а аз чета че всъщност многото обработка на почвата може да доведе до загуба на влага.
Сега смятам от тук нататък да правим подобрена версия на тази година - едно оране наесен(загрибване), хербицид напролет, след това заравняване с мотики и правене на чашки(отгрибването ръчно демек, поради съображения свързани с нараняване на млади лози, корени и т.н.), при поникване на нови плевели - може би Баста СЛ, след което разправа с мотики на малкото, надявам се, появили се нови плевели.
Торенето също е нещо, което търпи развитие - кога, как и с какви торове, особено от икономическа гледна точка е важен въпроса, още повече че доколкото виждам относително малко като количество тор на декар дава значими резултати впоследствие. Сега чета, че това, което правеше дядото - да тори с амониева селитра наесен е погрешно, понеже той се разгражда бързо и е от значение за листната маса на лозето - т.е този тор трябва да се внася напролет.
Доколкото виждам наесен трябва да се внася комбиниран NPK тор с микроелементи, но може ли да се внесе и рано напролет за момента не виждам ясно становище. Също така виждам множество публикации за листно торене, което уж се прави през 15 дни, но това са само препоръки на фирмите, които естествено гледат да продадат колкото може повече - интересно ми е доколко има смисъл от него, на коя фаза на развитие, с какъв листен тор и може ли да се смесва с някой от препаратите за растителна защита, че да спестим малко ходене по мъките...


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 15 Юли 2013, 13:13 
Offline
Аватар

Регистриран на: 18 Авг 2011, 11:16
Мнения: 732
Местожителство: Пловдив
Торенето е много интересна и бързоразвиваща се област и с огромно значение за в бъдеще. Все още у нас дребните производители, както и тези, които не са склонни да прочетат два реда изпитват страх, като чуят NPK, торове с ограничено действие, бавнодействащи торове, нитрати и др. Няма нищо по-нормално от торенето, защото всяка година с готовата продукция се извличат ,N, P, K от почвата , които трябва да се възстановят. При нас битува мнение, че се тори само с амониева селитра, но не е за поценяване и калия и фосфора. К,Р задължително се вкарват с есенната обработка, точно заради подвижността им. Азотните торове се подават в началото на вегетацията, като най-често основната доза е разпределена на две части. Едната се подава в началото на вегетацията (примерно началото на Април), другата се подава около и след цъфтежа. Други необходими еленти са : бор, магнезий- който участва в молекулата на хлорофила. Желязо, което не участва в молекулата на хлорофила, но е кофактор на ензими подпомагащи фотосинтезата и дишането. При липса на желязо се блокира магнезия, той не може да се включи в образуването на хлорофил и по листата настъпва изжълтяване - хлороза. Липсата на желязо може да се компенсира чрез пръскане със железен сулфат ( зелен камък) или други препарати съдържащи желязо, напр Секвестерн и др.
Листно торене- този тип торене е много практичен, защото чрез него можем да реагираме достатъчно бързо на липсата на даден елемент. Но листното торене не може да замести основното почвено торене, поради това, че чрез листно торене се подават сравнително малки дози елементи. Листното торене се отразява добре на лозите, аз лично го практикувам от поне 4 години и резултатите са добри. Почти при всяко пръскане за болести, влагам и листен тор, като до периода на прошарване използвам примерно тор с формула 20-20-20( % отношение между азот,фосфор и калий), а след това сменям с такъв с високо калиево съдържание 15-5-30, който пряко подпомага образуването на повече захари. И все пак трябва да се следят нещата, понеже във фаза близка до узряване, ако се превиши дозата азот, се получава т.нар разводняване на гроздето, ципата на зърната омеква, засилва се вегетативния растеж на листата и се забавя узряването, както на гроздето, така и на пръчките, а това е предпоставка за по-лесно измръзване.
В момента пазара е залят с листни и почвени течни торове съдържащи необходимите макро и микро елементи, съдържащи растителни хормони (гиберелини, цитокинини, ауксини). Има и течни торове съдържащи хуминови и фулво киселини, които подобряват хумусното съдържание в почвата, има и такива, които съдържат аминокиселини, които пък директно се включват в метаболизма на растенията, въобще голямо разнообразие.
Когато се избират листни торове с микроелементи е добре те да са в хелатна форма, това означава, че йонът на даден елемент е обвит от хелатиращ елемент(на-често някаква органична киселина) като капсула, това гарантира усвояване директно от растенията, а не се включват в странични съединения.

_________________
"Който се смее последен му е най-слаба тревата" - древна холандска поговорка


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Юли 2013, 10:05 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Искаш да кажеш, че почвеното торене и листното трябва да са съвместни компоненти от система за торене.
Значи късно наесен комбиниран тор(не съм виждал РК тор само, може и да има или ги купуваш отделно),евентуално напролет амониева селитра при резитбата март месец, след това листни торове заедно със системните фунгициди?
Чета че торенето около и по време на цъфтежа е опасно мероприятие, какво е твоето мнение за това?
В момента сме на фаза горе-долу затваряне на чепката, това означава ли че примерно оттук нататък трябва да се пръска да речем един път с онзи тор с високо калиево съдържание, или един път с 20-20-20 и един път с 15-5-30?
Би ли споменал торове, които ползваш или си ползвал?
Масово по агроаптеките има продукти на Лактофол, но въпреки че по интернет виждам и други торове, сякаш тях ги няма много много из аптеките.
Единствената схема за торене на лозя, която намерих е тази - http://www.agropal-bg.com/images/stories/files/pdf/grapes-torene_new.pdf, но тя пък ми се вижда много сложна- твърде много продукти се използват.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Юли 2013, 11:08 
Offline
Аватар

Регистриран на: 18 Авг 2011, 11:16
Мнения: 732
Местожителство: Пловдив
stefannankov написа:
Искаш да кажеш, че почвеното торене и листното трябва да са съвместни компоненти от система за торене.

В съвременното земеделие е точно така.
Р-К тор има, примерно http://www.timacagrobg.com/view-text.php?id=1086, има и много други марки като Yara, Compo, и др. А можеш и отделно да си ползваш фосфорен тор под формата на троен суперфосфат и калиев под формата на калиев хлорид или калиев сулфат.
Аз лично ползвам листни на http://www.agria.bg/indexdetails.php?menu_id=10&lang=1, както и хортигроу , и полиплант.
За пръскане по време на цъфтежа нямам информация, че е опасно. Не виждам за какво да е опасно. Схемите на торене са същите като схемите за РЗ, хубаво нещо са, но се са задължителни. В тях са вкарани целият асортимент на производителя и са наистина объркващи. Пък ако имаш сортове развиващи се по различно време и според схемата настъпва пълен хаос. Един ред трябва с това, друг ред с онова, мисля ,че не е много обосновано икономически.
В момента вече пръскам с листен тор с повече калий, понеже голяма част от гроздето ми е на 1-2 седмици от узряване.

_________________
"Който се смее последен му е най-слаба тревата" - древна холандска поговорка


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Юли 2013, 15:40 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Аз взех Кристалон оранжев - http://www.sortovisemena.bg/bg/product/467-kristalon-oranjev-/. Малко му е по-висок фосфора, но мисля че не е голяма грешка. От 6 аптеки никъде не нямаше полиплант, нито хортигроу. Лактофол за съжаление имаше навсякъде, но като му гледам състава... пък и един такъв дето на всяка фаза все един се слага..


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Юли 2013, 16:29 
Offline
Аватар

Регистриран на: 18 Авг 2011, 11:16
Мнения: 732
Местожителство: Пловдив
Кристалона е производство на YARA и определено е добър, има и доста сяра в него.

_________________
"Който се смее последен му е най-слаба тревата" - древна холандска поговорка


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Юли 2013, 16:59 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Исках да пробвам този Текамин Брикс, но уви .. няма го никъде. Иначе всички продават продукти на Агрия - купроцин, топсин и пр. Питах ги що нямат течни торове от Агрия като им продават продуктите, но явно биологичното земеделие още не е много навлязло като мода из нашите аптеки. За догодина може да се опитам да поръчам отнякъде нещо.. гледам и дистрибутор нямат във Варна, но имат в Добрич...
Днес загледах и един почвен тотален и системен хербицид - Тревисимо, вижда ми се добра идея за пръскане в началото на пролетта.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 25 Окт 2013, 20:55 
Offline
Аватар

Регистриран на: 25 Окт 2013, 12:59
Мнения: 158
Местожителство: Враца
Привет,
имам лозе 0.5 дка каберне и Дунавски лазур 40 на 60%, това не е важно- правя си отделно бяло и червено. Лозето е торено последно преди 5 години с оборски тор, почва- песъклива .

Имам дилема за торене- дали сега да го наторя с 20 кг. NPK или да ги вложа напролет при рязането заедно с амониева селитра(10кг.), която е за бърз ефект(дали няма да се завиши N надопустимите нива ако и двата тора са едновременно пролетта, което е втория вариант?


ПП. според производителя за лозе- по дължина под тела и после се зарива?
гледах таблицата за торене:http://www.agropal-bg.com/images/stories/files/pdf/grapes-torene_new.pdf


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 09 Ное 2013, 12:28 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Какъв калиев тор е за предпочитане при излужен карбонатен чернозем? Четох че калиевия хлорид увеличава киселинността на почвата, но мисля че съм срещал същото и за сулфата. За съжаление комбинирани торове видях само NPK а пък те не са за препоръчване


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 09 Ное 2013, 16:47 
Offline
Аватар

Регистриран на: 18 Авг 2011, 11:16
Мнения: 732
Местожителство: Пловдив
И двата калиеви тора са физиологично кисели и вкисляват почвата, обаче излужените черноземи имат висок буферен капацитет(способност на почвата да не се вкислява-образно казано) и дори едностранчивото торене само с един елемент трудно ги вкислява. АКо калиевия хлорид се внесе по това време, до пролетта хлора ще бъде измит и няма да има следа от него, все пак се предпочита калиевия сулфат, понеже лозята не че са чувствителни на хлор, но не се обичат много.
Защо НПК не са за предпочитане?

_________________
"Който се смее последен му е най-слаба тревата" - древна холандска поговорка


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 10 Ное 2013, 07:41 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Ами НПК торта която сега я има по магазините е 15:15:15, а поне доколкото пише из препоръките толкова азот по това време не трябва да се слага,даже ти по-горе си писал че азотната норма се слага на два пъти през пролетта и началото на лятото.
В крайна сметка на едно място имаше ПК тор на Яра, но беше преопакован и етикетите драскани отгоре със съдържание уж 15:15, при което продавача ми каза че трябва да взема минимум 25 кг. торба ако искам да свърша нещо за 47 лв... Затова взех Калиев сулфат плюс магнезий на КВС 5 кг и троен суперфосфат на Агрополихим 10 кг, както и 2 кг железен сулфат. Като цяло това са половината от препоръчителните минимални дози за торене (лозето е 500-600 кв.м). Смятам и да пръсна малко пепел от изгорените пръчки от предни години.
Има ли специфика при есенното засаждане на лози? Пролетното ясно - купчинка рохкава пръст отдолу, дълбочина 45 см, малко оборска тор и пр. При есенното според мен торта трябва да е по-далече от корените или да отсъства и отгоре директно купчинка с пръст 20 см. Прав ли съм?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 10 Ное 2013, 09:46 
Offline
Аватар

Регистриран на: 18 Авг 2011, 11:16
Мнения: 732
Местожителство: Пловдив
По това време на годината в лозятя не се вкарва азот, защото няма кой да го използва и той се измива. NPK при лозята е удачно да се използват напролет. Растителната пепел е подходяща за торене на всички култури, защото там калият е под форма на К2СО3( не вкислява, а даже има леко алкална реакция) и ако имаш достатъчно от нея, може и да се икономиса калиевия сулфат. За есенното засаждане няма нещо по специално, а както и на есен и на пролет, оборската тор(както и всеки друг минерален тор) не трябва да е в пряк досег с корените.

_________________
"Който се смее последен му е най-слаба тревата" - древна холандска поговорка


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 10 Ное 2013, 22:26 
Offline
Аватар

Регистриран на: 01 Ное 2013, 19:25
Мнения: 204
Местожителство: zimbabwe
привет!
много полезна тема,а и отделно има компетентни хора с отговорите,мерси за което.
аз лично не съм се занимавал с лозарство,но имам наблюдения отстрани.което ме изненадва много е разликата между лозята при нас и например в сев. италия.там не се орат междуредията,ами са тотално затревени,все едно с райграс,както и лозите задължително са вдигнати високо.тревата като че ли цели да задържи максимално влагата у почвата при горещините,предполагам.
също така ми е ясно,че комерсиалното лозарство неизбежно се нуждае от торове и химикали,но да речем човек има малък парцел за собствени нужди-грозде,вино,ракия в малки количества.
въпросът ми е възможно ли е без каквито и да било химии да се реализира продукция,само с природни материали,тор,син камък,вар,сигурно има и други.един вид чиста био-продукция за собствени нужди,както качество пред количество?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Ное 2013, 05:57 
Offline
Аватар

Регистриран на: 20 Сеп 2012, 08:25
Мнения: 411
Аз за Северна Италия (в Тоскана съм бил) мога да поспоря за затревяването. Тревата влага не държи а я използва, наистина повечето лозя които съм виждал там са високо разположени, но нарочно да си отглеждат тревичка не съм виждал.
Торенето по принцип може да е с оборски тор, в това няма нищо ненормално, но за останалите неща е спорен въпроса. Разбира се има едни хиляди хора от село дето ще ти кажат че никога не са пръскали и пак били ядяли грозде, но това е валидно за сортове чиято ципа е толкова дебела че трудно ги лови каквато и да е болест, основно диви американски сортове и чудесия (отвратителен аромат и вкус, отделно ниска захарност), въпреки че се срещат и питомни такива, но са основно десертни сортове. Оттам нататък културната лоза си иска пръскане, син камък и вар (т.нар. бордолезов разтвор) е за обикновена мана но е контактен препарат, сярата (кумулус, акоидал) също върши някаква работа при брашнестата мана, за други болести не знам дали има "био" препарати, да не говорим такива които са за вредителите. Основен проблем е дали лесно можеш да намериш "био" препарати в малки опаковки и със системно действие, защото по агроаптеките се продават най-разпространените и евтини препарати, ако дойдат "био" препарати след време в тях и са на сравними или малко по-скъпи цени и аз нямам нищо против да пръскам с такива, въпросът е че ги няма.Из интернета се виждат продукти уж "био" на Агробиостим и Амитица, но първо няма много информация от странични ползватели доколко са ефективни, отделно някои от тях са меко казано съмнителни... Освен това за мен лично при "малко лозе" въпроса е колко повече ще изкараш а не колко по-малко, защото от малко място искаме за ядене да има, за вино и по възможност за ракия ама не от шлюпките само. Затова си трябва добив, при това добър и гарантиран. Освен това говорим за качество - качествено ли е гроздето с 50% нагнили зърна и чепки и с 18 % захарност, но пръскано до изгаряне с бордолезов разтвор и за предпочитане ли е пред грозде напълно здраво без нагнили зърна , с 20-21% захарност, пръскано 4-5 пъти срещу болести в 3 от случаите със системни препарати?
Контактния препарат трябва да се пръска след всеки дъжд, а системния има по-дълговременно действие, отделно въздействието е по-сигурно, според мен само с контактен препарат може да се борави само в сушави години при условие че няма силно развитие на зарази.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Ное 2013, 09:35 
Offline

Регистриран на: 08 Яну 2009, 11:57
Мнения: 5786
Местожителство: София
Съществува т.нар чимовомулчираща система за отглеждане на лозя приложима само при поливни условия.При тази система културното затревяване на междуредията се съчетава с мулчирането им с окосената и наситнена маса на тревите.

Има и друга система при която се засяват бързо растящи зимуващи растения...ръж ечемик и на следващата пролет, след като вече са образували плътна растителна маса, те се унищожават.

_________________
Два дебила,ето сила!!!


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 45 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часова зона: Европа/София


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Спонсор: ХигроОптима